Iraqi “intelligence documents” likely planted


Richard Moore

From: "Tim Murphy" <•••@••.•••>
To: <•••@••.•••>
Subject: Iraqi "intelligence documents" likely planted
Date: Sat, 3 May 2003 19:43:43 +0100
Importance: Normal

Iraqi "intelligence documents" likely planted

By Wayne Madsen
Online Journal Contributing Writer

April 29, 2003 -- After the United States and Britain
were shown to be providing bogus and plagiarized
"intelligence" documents to the UN Security Council
that supposedly "proved" Saddam Hussein's weapons of
mass destruction program, the world's media is now
being fed a steady stream of captured Iraqi
"intelligence" documents from the rubble of Iraq's
Mukhabarat intelligence headquarters.

The problem with these documents is that they are being
provided by the U.S. military to a few reporters
working for a very suspect newspaper, London's Daily
Telegraph (affectionately known as the Daily Torygraph"
by those who understand the paper's right-wing slant).
The Telegraph's April 27 Sunday edition reported that
its correspondent in Baghdad, Inigo Gilmore, had been
invited into the intelligence headquarters by U.S.
troops and miraculously "found" amid the rubble a
document indicating that Iraq invited Osama bin Laden
to visit Iraq in March 1998. Gilmore also reported that
the CIA had been through the building several times
before he found the document. Gilmore added that the
CIA must have "missed" the document in their prior
searches, an astounding claim since the CIA must have
been intimately familiar with the building from their
previous intelligence links with the Mukhabarat dating
from the Iran-Iraq war of the 1980s. Moreover, the CIA
and other intelligence agencies, including Britain's
MI-6, have refuted claims of a link between bin Laden
and Iraq.

Gilmore also made it a point to declare he was not
providing propaganda for the United States, a strange
statement by someone who claims to be a seasoned Middle
East correspondent. However, it is highly possible he
was providing the propaganda for the benefit of a
non-government actor, the neo-conservative movement,
which uses the Pentagon as a base of operations, and
employs deception and perception management tactics to
push its sinister agenda.

The U.S. has been quite active in inviting Telegraph
reporters into the Iraqi intelligence headquarters.
Other documents "found" by the paper's reporters
"revealed" Russian intelligence had passed intercepts
of Tony Blair's phone conversations to Iraqi
intelligence, that German intelligence offered to
assist Iraqi intelligence in the lead up to the war,
that France provided Iraq with the contents of
US-French diplomatic exchanges, and that anti-war and
anti-Bush Labor Party Member of Parliament George
Galloway had solicited hundreds of thousands of dollars
from Iraq, which were skimmed from the country's
oil-for-food program.

Galloway immediately smelled the rat of a
disinformation campaign when he responded to the
Telegraph about the "found" document. "Maybe it's the
product of the same forgers who forged so many other
things in this whole Iraq picture . . . It would not be
the Iraqi regime that was forging it. It would be
people like you [Telegraph journalists] and the
Government whose policies you have supported," Galloway

It is amazing that the U.S. military would be so open
about letting favored journalists walk freely about the
Mukhabarat building when the Pentagon has clamped tight
security on the Iraqi Oil Ministry. The reason for this
is obvious. While the Mukhabarat building can be salted
with phony intelligence documents, the Oil Ministry is
likely rife with documents showing the links between
Saddam Hussein and Dick Cheney's old firm, Halliburton.
The company signed more than $73 million in contracts
with Saddam's government when Cheney was its chief
executive officer. The contracts, negotiated with two
Halliburton subsidiaries -- Dresser-Rand and Ingersoll
Dresser Pump Co. -- were part of the UN oil-for-food
program, ironically the same program which figures
prominently in the charges against Galloway. But unlike
the charges against Galloway, the reports about
Cheney's links to Saddam Hussein's oil industry
originated with relatively more mainstream media
sources, including ABC News, The Washington Post, and
The Texas Observer.

Gilmore told the BBC that he noticed that on the
Mukhabarat documents he discovered, some information
that was "erased." The erasures were apparently made
with a combination of black marker ink and correction
fluid. He said he scraped away at the paper with a
razor and miraculously found the name bin Laden in
three places. The standard procedure for redacting a
classified document is to only use a black indelible
marker to mask classified information. However, the
proper procedure for trying to read through such
markings is not to scrape away the ink as if the
document were a instant lottery ticket. Toner print
often bleeds through the indelible marker ink. If one
holds up such a sheet of paper at a 45 degree angle and
under a bright phosphorescent light, the lettering
under the ink can be "read" because the lettering
almost appears to be "raised." If a razor blade were
used to scrape away the markings, the indelible ink and
the toner ink would be obliterated. Gilmore's claims
appear to be spurious.

It was not long before the Iraqi-al Qaeda "smoking gun"
document was reported around the world. America's
right-wing propaganda channel, Fox News, featured the
"found" document on its lead story on its Fox Sunday
News program. Fox anchorman Tony Snow asked the
ethically-tainted Iraqi National Congress leader Ahmed
Chalabi about the document. Chalabi responded, saying
the document provided enough information that Saddam
Hussein was knowledgeable about the September 11
attacks on the United States, a canard that has been
rejected by intelligence agencies around the world.
However, for those who forged or doctored the document
it was mission accomplished.

To understand the process in disseminating such
propaganda masked as news, it is important to
understand the relationship between The Daily Telegraph
and its parent company, the Hollinger Corporation,
which is owned by British subject and former Canadian
Conrad Black. Hollinger. Like Rupert Murdoch's News
Corporation, Hollinger is a mega-media company that
spins right-wing propaganda around the world through
379 newspapers, including the Jerusalem Post. Tom Rose,
the publisher of the Jerusalem Post, is a major
supporter of Ariel Sharon's Likud Party and is a
favorite guest on the right-wing talk shows on Clear
Channel radio stations, including that of G. Gordon
Liddy of Watergate infamy. Clear Channel, headquartered
in Dallas, is owned by close Bush supporters and
one-time business partners. To add to the spider's web,
one of Rose's Jerusalem Post directors is Richard
Perle, a member of Donald Rumsfeld's advisory board.

The "smoking gun" document on Galloway was further
played up on Fox News Sunday. William Kristol, an ally
of Perle and a dean of the neo-conservatives, and Fox's
Brit Hume, a right-wing ideologue who masquerades as a
reporter, said the documents implicating Galloway in
accepting money from Saddam Hussein was the "tip of the
iceberg." They then suggested that French President
Jacques Chirac, other Western politicians, and Arab
journalists working for such networks as Al Jazeera,
would soon be "outed" by further Iraqi intelligence
documents. For good mesaure, Fox also announced that
Galloway may have given classified satellite imagery to
al Qaeda. As is so often the case, the Fox News
panelists provided no evidence for their slanderous

Welcome to the new digital and satellite age
McCarthyism. Phony documents are "dropped" into the
hands of a right-wing London newspaper owned by Conrad
Black. They are amplified by Black's other holdings,
including the Jerusalem Post and Chicago Sun-Times. The
story is then picked up by the worldwide television
outlets of News Corporation, Time Warner, Disney, and
General Electric and echoed on the right-wing radio
talk shows of Clear Channel and Viacom. Political
careers are damaged or destroyed. There is no right of
rebuttal for the accused. They are guilty as charged by
a whipped up public that gets its information from the
Orwellian telescreens of the corporate media.

The media operating in concert with political vermin to
whip up popular opinion to stamp out criticism is
nothing new. It was practiced by Joseph Goebbels quite
effectively in Nazi Germany.

It was a British-born actor named Peter Finch who so
eloquently and prophetically warned us about the sorry
state of today's media. In Paddy Chayefsky's excellent
movie, "Network," Finch plays UBS TV news anchormen
Howard Beale. When UBS's entertainment division decides
to fire Beale because of low ratings, he begins to rant
and rave on the air. He is then given his own
television entertainment show, "The Mad Prophet of the
Airwaves." The most famous scene in the movie is when
Beale exhorts his viewers to go their windows and yell,
"I'm mad as hell, and I'm not going to take it
anymore."  We should all be mad as hell about the
propaganda in the newspapers and on the airwaves;
George Bush and Tony Blair; Rupert Murdoch and Conrad
Black; Clear Channel and Viacom; the neo-conservative
think tank bottom feeders; Rumsfeld and his circle of
Pentagon ghouls such as Perle, Paul Wolfowitz, and Newt
Gingrich; and the religious fundamentalists who give
aid and succor to America's war machine. To paraphrase
Howard Beale, "We should not take them anymore!"

Wayne Madsen is a Washington-based investigative
journalist and columnist. He is a co-author of the
forthcoming book, "America's Nightmare: The Presidency
of George Bush II."




    For the movement, the relevant question is not, "Can we
    work through the political system?", but rather, "Is
    the political system one of the things that needs to be
    fundamentally transformed?"

cyberjournal home page:

"Zen of Global Transformation" home page:

QuayLargo discussion forum:

cj list archives:

newslog list archives:

'Truthout' excellent news source:

subscribe addresses for cj list: